Heeft u wel eens onderrug klachten op Google opgezocht? Heeft u wel eens gelezen wat u dan hebt? Het wordt ook wel als een van de volgende aandoeningen benoemd: spit, ischias, lumbago, verschot, myalgie lumbalis, ALR of SLR, chronisch lage rugklachten. Ik heb ze in de praktijk allemaal wel een keer gehoord. Helaas komen deze woorden allemaal op hetzelfde neer: lage rugklachten, de een met uitstraling naar de benen/billen en de ander zonder uitstraling. Ook ieder heeft zijn eigen oorzaak en oplossing. Er is niet één manier om van de lage rugklachten af te komen.

Onderrug klachten is een van de meest voorkomende klachten aan het bewegingsapparaat. Nog erger het staat zelfs 2 keer in de top 3 van de meest voorkomende klachten aan het bewegingsapparaat die gemeld worden bij de huisarts:

1. Knieklachten
  2. Onderrugklachten zonder uitstraling
  3. Onderrugklachten met uitstraling

U kent het vast wel: Het zonnetje schijnt weer. Het is nu lekker om in de tuin te werken en het kan wel een opknapbeurt gebruiken. U bent een tijdje aan het spitten, schoffelen en planten. In de avond laat u een pen op de grond vallen die u even wilt oppakken. Bam u kunt niet meer overeind van de pijn in de rug. Kruipend naar de bank om u daar op te hijsen en even rustig te gaan liggen. Waarna u de rug niet meer zonder pijn kan bewegen.

A-specifieke en Specifieke lage rugklachten

Er zijn 2 soorten lage rugklachten: a-specifiek en specifiek.
Ongeveer 90% van de mensen die lage rugpijn ervaart, heeft a-specifieke lage rugklachten. Het betekent eigenlijk dat er geen specifieke oorzaak is voor de rugklachten. Deze vorm heeft verschillende namen: spit, lumbago, sias, ischias etc. Eigenlijk geven deze namen allemaal aan dat u last heeft van uw onderrug, maar zonder een specifieke oorzaak voor de pijn.

Specifieke lage rugklachten zijn dus de rugklachten waar wel een specifieke oorzaak voor is. Bijvoorbeeld een hernia, gebroken ruggenwervel, wervel inzakking, spondylolisthesis, ziekte van Bechterew etc. Deze rugklachten hebben dus een specifieke oorzaak die de pijn veroorzaken.

Met of zonder uitstraling

In deze 2 vormen heb je nog 2 verschillende categorieën: met en zonder uitstraling.
Uitstralende pijn naar de benen hoeft niet te betekenen dat u specifieke lage rugklachten heeft. Ook bij a-specifieke lage rugklachten kan de uitstralende pijn gevoeld worden.

Zonder uitstralende pijn bevindt de pijn zich alleen in de lage rug. Rugklachten met uitstraling betekent dat je de pijn niet alleen in de onderrug voelt, maar ook in uw bil, heup of been. Ook kan het zijn dat de uitstralende pijn de enige pijn is die gevoeld wordt en er geen pijn in de onderrug aanwezig is.

Menstruatie en onderrugklachten

Er zijn veel vrouwen die last hebben van lage rugklachten tijdens hun menstruatie. Als je op Google gaat kijken wat de oorzaak is, dan zie je dat vaak de oorzaak wordt gelegd bij de hormonen die door het lijf gieren. Maar hoe kan het dan dat niet iedere vrouw last heeft van haar onderrug tijdens het menstrueren?

Wat gebeurt er bij menstruatie: Het samentrekken van de baarmoeder. Om elk orgaan zit een jasje bindweefsel, wanneer dit jasje bindweefsel verkleefd zit aan andere jasjes bindweefsel, bijvoorbeeld die van de onderrug, dan trekt de baarmoeder tijdens het samentrekken ook aan de onderrug. Dit is iets waar de fysiotherapeut mee kan werken.

Ook kan een warme kruik, veel beweging in de onderrug, een massage of pijnstillers een goede symptoombestrijding zijn.

Oorzaak en behandeling lage rugklachten

Zoals u hierboven hebt kunnen lezen is er in 90% van de gevallen geen specifieke oorzaak is van de pijn in de rug. Hierbij is er dus ook geen specifieke behandeling. De lage rugklachten worden op veel manieren verholpen. Het is dan aan de fysiotherapeut en u, om te zoeken wat het best voor u als cliënt, werkt.

Onderrug
De onderrug kan 4 verschillende richtingen op beweging: flexie (vooroverbuigen = 40-60 graden), extensie (achterover strekken = 20-35 graden), rotatie (draaien = 3-18 graden) en lateroflexie (zijwaarts buigen = 15-20 graden). Zo zie je dat de meeste beweeglijkheid naar flexie en extensie is in de lage rug. Deze bewegingen zijn dan ook het belangrijkste om te behouden. Hier kan je mobiliteitsoefeningen voor doen. Op internet kun je heel veel oefeningen vinden.

Heupen of bovenrug
Het probleem hoeft niet alleen in de onderrug te liggen, maar kan ook te maken hebben met de heupen of bijvoorbeeld de bovenrug. Wanneer de heupen of bovenrug niet voldoende bewegen, dan moet de onderrug overcompenseren. De onderrug heeft al heel het bovenlijf te dragen, dat kan dan te veel zijn en dat is dan dus de oorzaak van de pijn in de lage rug die steeds terugkeert.

Bewegen
Vaak geef ik aan bij de mensen dat zij meer zouden moeten bewegen. Dan bedoel ik niet fietsen, wandelen of sporten. Ik bedoel dan juist alleen in de onderrug bewegen bijvoorbeeld bekken kantelen als je zit of overdreven draaien met het bovenlijf tijdens het wandelen of in stand. Niet de hele tijd maar bijvoorbeeld 10x en dan en uur later weer.

Behandeling
Naast de oefeningen en bewegingen die u zelf kan doen, kan uw fysiotherapeut het herstelproces versnellen.

Hoe pak ik het aan? Ik start eerst met een intakegesprek, om te achterhalen hoe de klachten zijn ontstaan. Dan doe ik een onderzoek om te bepalen waar de pijn en de blokkades zitten. Aan de hand van deze bevindingen stel ik een behandelplan op maat voor.

De behandeling is niet alleen de 30 minuten dat u bij de fysiotherapeut bent. U moet er zelf ook het nodige voor doen.

Geschreven door Carlijn

4xT Fysiotherapeut