Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn wordt ook wel in de volksmond bekkeninstabiliteit genoemd. Eigenlijk betekent het pijn rondom het bekken en meestal ontstaan de klachten tijdens en/of na de zwangerschap. Maar waarom heeft de ene er wel last van en de ander niet? Wat kan je eraan doen? Welke symptomen passen hierbij? Hier een uitleg over zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn.

Wat is het?

Zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn is eigenlijk een verzamelnaam voor alle klachten rondom het bekken. Denk hierbij aan onderrug, bovenrug, bekken en ook heupen.

Symptomen die erbij passen
  • Pijn in de onderrug en/of bovenrug.

• Pijn rondom de schaamstreek.
  • Pijn in de bilregio met uitstraling naar het been.
  • Pijn bij lang zitten of staan.
  • Pijn bij liggen op de zij.
  • Pijn in de liezen.
  • Niet (goed) kunnen slapen.
  • Bekkenbodemklachten zoals urine- en/of ontlasting verlies.
Fysiotherapie bij zwangerschapsklachten – Fysiotherapie Duursma-10

Wat is de oorzaak

Er is eigenlijk weinig bekend over de ontstaanswijze van deze zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn. Er wordt gesuggereerd dat de spieren rondom de groeiende buik verslappen en daardoor andere spieren harder moeten werken.

Daar heb ik een andere theorie over:
Bij de zwangerschap komen veel hormonen vrij bijvoorbeeld relaxine die, met als doel, ruimte geeft aan het lichaam om te groeien. Dit hormoon zorgt ervoor dat alle steun gevende banden in het lichaam verslappen, dit heb je nodig om de geboorte van de baby te vergemakkelijken. Ook de spieren rondom de buik die verslappen, is als doel om ruimte te creëren voor de baby. Dat is dus eigenlijk een heel logisch gevolg wat bij iedere zwangere dame gebeurt en niet alleen bij degene die pijn heeft.

Maar waar komt de pijn dan vandaan?

Het lichaam is continu bezig met aanpassingen. Dus wanneer je een zittend beroep hebt gaan bijvoorbeeld de kapsels die aan de voorkant zitten verkorten en die aan de achterkant zitten verlengen. Maar wanneer je dan zwanger raakt kan het zijn dat het kapsel wat aan de voorkant verkort is niet goed “ruimte” kan maken die het lichaam wel nodig heeft. Zo krijg je een verstoorde balans in het lijf en daar kunnen pijnklachten vanuit ontstaan. In het begin is hierdoor de pijn nog dragelijk maar wordt in principe steeds erger want het lichaam vraagt om steeds meer ruimte.

Wat kan je er zelf aan doen?

Zoals u hierboven gelezen hebt wilt eigenlijk het lichaam ruimte maken en krijgt het lichaam daarmee de balans weer terug. Hierbij is bewegen een essentiële factor. Bewegen betekent niet alleen een rondje wandelen of fietsen maar ook de bewegingsruimte vergroten dus bijvoorbeeld rekken van de heupen of het bekken.

De fysiotherapeut is ervoor om hulp te bieden bij het vergroten van de beweeglijkheid en om te helpen de balans in het lichaam terug te brengen.

Tijdens of na de zwangerschap

Wanneer je al pijnklachten ervaart in een vroeg stadium tijdens de zwangerschap betekent het eigenlijk dat je hulp nodig hebt van een fysiotherapeut, die jou helpt met het vergroten van de bewegingsuitslag (het wandelen en sporten kan je natuurlijk zelf). Ook betekent dit dat je tot de bevalling steeds kleine pijntjes zal ervaren, die wel dragelijk gemaakt kunnen worden.

Na de zwangerschap verdwijnt de pijn vaak vanzelf. Is dit niet het geval, dan komt de pijn waarschijnlijk omdat je lichaam nog steeds disbalans ervaart wanneer het weer terug vormt naar zijn stadium vóór de zwangerschap. Het herstellen na een zwangerschap kan wel 9 maanden duren. Dit betekent niet dat je ook 9 maanden pijnklachten moet ervaren. Wanneer je na 3 maanden nog steeds last hebt van het bekken bezoek dan een fysiotherapeut. Ervaar je erge hinder in het dagelijkse leven kan het ook eerder.

Het kan ook zijn dat de pijn blijft omdat je een keizersnede hebt. Deze geven vaak veel meer problemen dan eigenlijk verwacht wordt. Het littekenweefsel geeft verklevingen en kan hiermee ook aan de baarmoeder verkleefd blijven en ook wanneer deze weer tot een normale voormaat gekrompen is. Bij een keizersnee kan je het best een week na de bevalling de behandeling bij de fysiotherapeut starten. Ook kan je zelf al aan de slag door rondom het litteken te masseren. Al is het zacht, omdat het pijnlijk of gevoelig is, dat helpt al.

Wat juist niet te doen

In de meeste richtlijnen tot zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn staat dat de zwangere moet bewegen. Vaak krijgt zij ook (kracht)oefeningen mee. Met krachttraining maak je eigenlijk juist meer compressie in een gewricht i.p.v. meer ruimte. Dit kan dus juist de klachten verergeren i.p.v. verminderen. Bewegen is belangrijk maar dan met name repeterende bewegingen die niet zo zwaar zijn zoals wandelen en/of fietsen.

Fysiotherapie bij zwangerschapsklachten – Fysiotherapie Duursma-18

Behandeling bij mij als fysiotherapeut

De behandelingen zijn bij mij dan ook gericht op het verbeteren en vergroten van de beweeglijkheid van de onderrug, bekken en heupen. Met mobiliserende- en bindweefseltechnieken zal ik de pijn verminderden, waardoor je in het dagelijkse functioneren minder pijn zal ervaren en daarmee ook niet in de vicieuze cirkel terecht komt van te veel pijn en weinig bewegen. Doordat jouw lichaam zich continu aanpast is het vaak wél nodig om tot de bevalling onder behandeling te blijven. De frequentie van de behandelingen is afhankelijk van de pijnklachten.

“Had ik het maar eerder geweten!”

Na een jaar met pijn na een operatie aan mijn duimgewricht, ben ik via via terechtgekomen bij Carlijn. Eindelijk heb ik na 3 maanden minder pijnklachten en komt er weer wat kracht in mijn hand. Spijt van de operatie, maar blij met deze fysio behandelingen. Had ik het maar eerder geweten!

Margo