Zwangerschap gerelateerde bekkenpijn

Zwangerschap gerelateerde bekkenpijn wordt ook wel in de volksmond bekkeninstabiliteit genoemd. Eigenlijk betekent het pijn rondom het bekken en meestal ontstaan de klachten tijdens en/of na de zwangerschap. Maar waarom heeft de ene er wel last van en de ander niet? Wat kunt u eraan doen? Welke symptomen passen hierbij? Hier een uitleg over zwangerschap gerelateerde bekkenpijn

Wat is het?
Zwangerschap gerelateerde bekkenpijn is eigenlijk een verzamelnaam voor alle klachten rondom het bekken. Denk hierbij aan onderrug, bekken en ook heupen

Symptomen die erbij passen:

• Pijn in de onderrug.
  • Pijn rondom de schaamstreek.
  • Pijn in de bilregio met uitstraling naar het been.
  • Pijn bij lang zitten of staan.
  • Pijn bij liggen op de zij.
  • Pijn in de liezen.
  • Niet (goed) kunnen slapen.
  • Bekkenbodemklachten zoals urine- en/of ontlasting verlies.

Oorzaak:
Er is eigenlijk weinig bekend over de ontstaanswijze van deze zwangerschap gerelateerde bekkenpijn. Er wordt gesuggereerd dat de spieren rondom de groeiende buik verslappen en daardoor andere spieren harder moeten werken

Daar heb ik een andere theorie over:
Bij de zwangerschap komen veel hormonen vrij bijvoorbeeld relaxine die, met als doel, ruimte geeft aan het lichaam om te groeien. Dit hormoon zorgt ervoor dat alle steun gevende banden in het lijf verslappen, dit heb je nodig om de geboorte van de baby te vergemakkelijken. Ook de spieren rondom de buik die verslappen, is als doel om ruimte te creëren voor de baby. Dat is dus eigenlijk een heel logisch gevolg wat bij iedere zwangere dame gebeurt en niet alleen bij degene die pijn heeft

Maar waar komt de pijn dan vandaan?
Het lichaam is continu bezig met aanpassingen. Dus wanneer u een zittend beroep hebt gaan bijvoorbeeld de kapsels die aan de voorkant zitten verkorten en die aan de achterkant zitten verlengen. Maar wanneer u dan zwanger raakt kan het zijn dat het kapsel wat aan de voorkant verkort is niet goed “ruimte” kan maken die het lichaam wel nodig heeft. Zo krijgt u eigenlijk een verstoorde balans in het lijf en daar kunnen pijnklachten vanuit ontstaan. In het begin is hierdoor de pijn nog dragelijk maar wordt in principe steeds erger want het lijf vraagt om steeds meer ruimte

Wat kan je er zelf aan doen?
Zoals u hierboven gelezen hebt wilt eigenlijk het lichaam ruimte maken en krijgt het lichaam daarmee de balans weer terug. Hierbij is bewegen een essentiële factor. Bewegen betekent niet alleen een rondje wandelen of fietsen maar ook de bewegingsruimte vergroten dus bijvoorbeeld rekken van de heupen of het bekken

De fysiotherapeut is ervoor om hulp te bieden bij het vergroten van de beweeglijkheid en om te helpen de balans in het lijf terug te brengen

Tijdens of na de zwangerschap:
Wanneer u al pijnklachten ervaart in een vroeg stadium tijdens de zwangerschap betekent het eigenlijk dat u hulp nodig hebt van een fysiotherapeut, die u helpt met het vergroten van de bewegingsuitslag (het wandelen en sporten kunt u natuurlijk zelf). Ook betekent dit dat u tot de bevalling steeds kleine pijntjes zal ervaren, die wel dragelijk gemaakt kunnen worden

Na de zwangerschap verdwijnt de pijn vaak vanzelf. Is dit niet het geval, dan komt de pijn waarschijnlijk omdat uw lijf weer terug vormt naar zijn stadium vóór de zwangerschap. Wanneer hier weer een disbalans in het lichaam aanwezig is kan dat pijn veroorzaken. Het herstellen na een zwangerschap kan wel 9 maanden duren. Dit betekent niet dat u ook 9 maanden pijnklachten moet ervaren. Wanneer u na 3 maanden nog steeds last hebt van het bekken bezoek dan een fysiotherapeut. Ervaart u erge hinder in het dagelijkse leven kan het ook eerder

Het kan ook zijn dat de pijn blijft omdat u een keizersnede hebt. Deze geven vaak veel meer problemen dan eigenlijk verwacht wordt. Het littekenweefsel geeft verklevingen en kan hiermee ook aan de baarmoeder verkleefd blijven en ook wanneer deze weer tot een normale voormaat gekrompen is. Bij een keizersnee kunt u het best een week na de bevalling de behandeling bij de fysiotherapeut starten

Wat juist niet te doen?
In de meeste richtlijnen tot zwangerschap gerelateerde bekkenpijn staat dat de zwangere moet bewegen. Vaak krijgt zij ook (kracht)oefeningen mee. Met krachttraining maakt u eigenlijk juist meer compressie in een gewricht i.p.v. meer ruimte. Dit kan dus juist de klachten verergeren i.p.v. verminderen. Bewegen is belangrijk maar dan met name repeterende bewegingen die niet zo zwaar zijn zoals wandelen en fietsen

Behandeling bij mij als fysiotherapeut
De behandelingen zijn bij mij dan ook gericht op het verbeteren en vergroten van de beweeglijkheid van de onderrug, bekken en heupen. Met mobiliserende- en bindweefseltechnieken zal ik de pijn verminderden, waardoor je in het dagelijkse functioneren minder pijn zal ervaren en daarmee ook niet in de vicieuze cirkel terecht komt van te veel pijn en weinig bewegen